Av Nina Jansdotter
Karriär – publicerad 2024-02-29
Foto: från Pixabay
För ungefär ett år sedan hittade jag begreppet quiet quitting på en amerikansk sajt om arbetsmarknadstrender och jag fastnade direkt för begreppet och började fördjupa mig i det.
Vad det står för är att en del anställda "smygslutar" på sina jobb. Det vill säga de är kvar men gör inte det minsta mer än vad som krävs – eller mindre än så fast de smyger med det. Alternativet hade varit att faktiskt säga upp sig och gå vidare till en annan anställning som skulle engagera mer, men av olika anledningar gör de inte det. Ibland handlar det om att de inte vet vad de ska byta till, eller att de är bekväma med att i alla fall ha ett jobb och en inkomst utan att de anstränger sig för det.
När anställda slutar bry sig och tappar motivationen att göra ett bra jobb kan det ofta handla om att de inte har känt sig sedda och uppskattade på sitt arbete. Det kan vara så att de tidigare har givit det lilla extra men ändå inte fått någon positiv feedback för det och då är det lätt att ge upp.
Ibland tappar en del intresset för att de inte ser någon lockande karriärframtid på det företaget. De ser inte chans till befordran eller utveckling och då kan det vara mindre intressant att jobba över eller ta på sig större ansvar.
Om det heller inte visar sig i lönekuvertet att göra mer än som det förväntas är det vanligt att en del inte gör det. Ännu värre kan vara när en anställd förväntas göra mycket mer än vad de får betalt för. Då kan det vara lockande att bara strunta i det och göra minsta möjliga, tills man eventuellt blir uppsagd.
Nu är inte lönen allt men en viktig del av hur nöjd en anställd är med att jobba på ett företag. Min erfarenhet är dock att många premierar löneutvecklingen mindre än faktorer som att få beröm och känna sig en del av ett team där man är uppskattad och att man känner att man får bidra med något som känns värdefullt.
Om du är på ett jobb som inte engagerar dig mer än att du går dit och gör ditt jobb fast du egentligen inte vill vara där så är det enligt min åsikt viktigt att du sätter en deadline på den tiden och ser dig om efter annat jobb.
Självklart är det inte så att alla uppgifter på ett jobb är perfekta för dig eller att du kan göra alla arbetsuppgifter med ett glädjeskutt. Men i stort är det nödvändigt att du trivs på ditt jobb och det du gör för att du ska orka och vara frisk i längden.
Om du inte trivs med jobbet är det ännu viktigare att ha det bra på din fritid så att du gör saker där som ger dig energi och glädje för annars är det risk att det blir en spiral där du till slut tappar din livsglädje.