Av Britt-Inger Jonsson
Karriär, Tech – publicerad 2024-02-20. Artikeln innehåller annonslänkar.
Foto: från Pixabay
Företagets hemsida är viktigare än många kanske tror. Börja med att försöka hitta en lämplig webbyrå eller bra konsult för att ta hjälp av i skapandet av hemsidan. I övrigt är det en hel del annat som kan vara bra att tänka på och här har jag skrivit 14 tips till dig.
Jag som tipsar dig heter Britt-Inger Jonsson och är webbutvecklare med egen webbfirma, BitWeb24 .
För att kunna göra en bra hemsida åt er behöver webbyrån eller konsulten initialt ha så mycket information och tankar från dig som möjligt. Jag har sammanställt en lista på 14 punkter som det är bra om du och den som ska göra er nya hemsida resonerar om.
Obs, i artikeln används genomgående ordet "hemsida" liktydigt med ordet "webbplats".
Det är bra att ha räknat på en rimlig budget för den nya hemsidan innan ditt inledande samtal med den som ska hjälpa er. Om budgeten skulle visa sig vara lägre än vad som efterfrågas kan det vara en god idé att se över funktioner som initialt kanske är överflödiga och kan skjutas upp till en senare uppdatering av hemsidan. Eller fråga om beloppet eventuellt kan delas upp på flera inbetalningar.
Det kanske låter som en självklarhet att veta vad dess syfte är, men faktum är att många företag har hemsidor utan att veta varför.
I själva verket behöver varje enskild webbsida på webbplatsen ha ett syfte och ett mål. Webbsidorna ska designas på sådant sätt att besökarna snabbt förstår vad de kan göra på dem. Sidorna ska också ha funktioner som hjälper besökarna att bestämma sig för nästa steg (exempelvis tydliga länkar eller knappar).
Ge gärna den som ska hjälpa dig en lista med andra hemsidor som du gillar. Tala också om vad det är du gillar särskilt mycket med sidorna. Nämn gärna också om det är något som du tycker att de misslyckats med och som du skulle vilja göra bättre.
De flesta webbmakarna köper mallar (teman) och plugins till hemsidor samt använder så kallade CMS-program att bygga hemsidorna med. Det går i regel ganska snabbt att göra en hemsida på sådant sätt. Men tyvärr brukar sådana hemsidor bli lätta mål för hackare. Numera används botar för att leta upp sajter som är lätta att attackera tack vare just CMS-program, teman eller plugins som inte är uppdaterade. Det är sådant som gör exempelvis Wordpress så sårbart.
Om du vill ha en skräddarsydd hemsida, eller kanske ännu hellre en skräddarsydd hemsida som är kodad för hand, måste du klargöra detta för den som ska hjälpa dig.
Webbfirman BitWeb24 både skräddarsyr och kodar hemsidorna för hand.
Det är viktigt att identifiera vilken målgrupp som kommer att vara den största på hemsidan. Att bland annat veta målgruppens ålder, intressen, jobb och surfvanor underlättar nämligen vissa beslut gällande användardesign och innehåll för den nya hemsidan.
Användarvänliga webbsidor är bland annat intuitiva, lättanvända och lätta att förstå sig på. Förstå din målgrupp och se till att webbsidorna blir användarvänliga för den.
Tillgängliga webbsidor innebär främst att även människor med funktionsnedsättning ska kunna använda dem, men också att information och tjänster ska gå att nå (servern åtkomlig, filformatet läsbart, bra prestanda, god säkerhet etcetera). Tillgänglighetsdirektivet, som blivit svensk lag med tillämpning från 28 juni 2025, ökar kraven på att webbsidor ska vara tillgängliga.
Med responsiv (webb-)design förändras och anpassas webbsidornas layout helt automatiskt till besökarens enhet, skärmstorlek och skärmupplösning. Webbsidorna ser därmed bra ut och fungerar optimalt i alla sorters enheter.
Statistik från Google visar att mer än hälften av besöken på webbplatserna i dag görs från mobila enheter. Så responsiv design är mer eller mindre en nödvändighet. Gör man en ny hemsida bör man absolut välja det.
Sökmotoroptimering (SEO), får webbsidor att stiga i rangordningen vid sökningar. Genom att synas högt i de ej betalda sökresultaten driver du besökare till din hemsida på ett kostnadseffektivt sätt. Hör med den som ska hjälpa er om de också jobbar med SEO.
Själva innehållet på webbsidorna är det som ger värde till besökarna och hjälper till att hålla dem kvar på webbplatsen. Ett bra innehåll kan också öka antalet besökare, öka tilliten till ert varumärke samt öka konverteringar av besökare till kunder. Innehållet är dessutom viktigt för SEO:n och kan bidra stort till att er hemsida rankar högre bland sökresultaten.
Fundera med den som ska hjälpa er om vem som ska skriva texter, bidra med bilder med mera.
Det är viktigt att webbsidorna laddar snabbt. Tar de lång tid att ladda kan det leda till att besökare förlorar intresset och lämnar webbplatsen innan de har uträttat det som är tänkt. För ett företag innebär långsamma webbsidor både förlorade kunder och att sidorna rankar sämre i sökmotorer.
Det gäller att optimera bilder och filmer samt att hitta tekniska lösningar som gör webbsidorna så snabba som möjligt.
Används cookies på din webbplats ska du informera dina besökare om det tillsammans med en förklaring av användningsområde och instruktioner för hur besökaren kan neka cookies. Du ska också ge information om hur webbplatsen påverkas om cookies nekas.
Dataskyddsförordningen (GDPR), du som webbplatsägare blir personuppgiftsansvarig och ansvarar därmed för personuppgifter som publiceras på webbplatsen. Du ansvarar också för de personuppgifter som besökarna eventuellt lämnar när de besöker din webbplats. Det kan exempelvis handla om personuppgifter som lämnas i formulär.
Den som ska göra hemsidan ska veta vad GDPR för med sig samt veta vad som gäller när cookies används och kunna hantera det på ett korrekt sätt, men det är webbplatsägaren som bär ansvaret.
Se till att protokollet HTTPS används på hemsidan så att informationen krypteras och därmed görs säker i transporten mellan avsändare och mottagare. I dag varnar många webbläsare om man försöker surfa in på en hemsida som saknar rätt säkerhetsprotokoll. HTTPS är också ett krav i dataskyddsförordningen.
Kolla också upp med den som ska hjälpa er om de utför regelbundna säkerhetsuppdateringar av webbsidornas koder. Och, hur är det med backup av hemsidans filer samt eventuell återställning, hjälper de till med sådant?
Fundera med den som kanske ska hjälpa dig om när de kan leverera er nya hemsida.
En hemsida måste uppdateras emellanåt; enklast är att be den som har gjort hemsidan att göra det.
Lägg gärna till nytt och mer innehåll. Men framförallt se till att uppdatera befintligt innehåll så att det alltid är aktuellt och inte innehåller några felaktiga uppgifter; hemsidan är ert ansikte utåt och skulle den innehålla inaktuella uppgifter ger det besökaren negativa känslor för ert företag.
Behöver du till exempel hjälp med registrering av e-postkonton med ert eget domännamn? Ofta kan det bli billigare att få hjälp med sådant i samband med att de gör ert företags hemsida.